De meest gestelde vragen over… hardskills en softskills


De meest gestelde vragen over… hardskills en softskills

hardskills
BLOG | 13 mei 2022

Bij een functie horen bepaalde vaardigheden. Dat spreekt voor zich. Maar welke vaardigheden dat precies zijn… Dat heeft niet iedereen even goed voor ogen. Wat nou als veel van je medewerkers mooie talenten hebben en goed ontwikkelde hardskills, maar nog niet over alle softskills beschikken? Dan is het mooi ze daarbij te kunnen helpen. Om dat te kunnen doen, is het natuurlijk wel belangrijk in kaart te hebben bij welke vaardigheden ze nog een steuntje in de rug kunnen gebruiken! Wat zijn die hardskills en softskills nu precies?

Wat zijn hardskills?

Hardskills zijn de vaardigheden waarover iemand beschikt die meetbaar, functioneel of technisch zijn. Dit type vaardigheden hoort in veel gevallen bij een specifieke functie of taak. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

Waarom zijn hardskills belangrijk?

In feite spreekt het voor zich. Wanneer je lasser wordt, moet je kunnen lassen. In veruit de meeste gevallen is voldoen aan de gevraagde hardskills in een vacature van essentieel belang om in aanmerking te komen voor de positie. Maar bij veel banen, wanneer er promotie gemaakt wordt, komen er meerdere en nieuwe vaardigheden kijken. Bovendien zit er altijd ontwikkeling in vakgebieden, waardoor het belangrijk is de kennis en vaardigheden te blijven ontplooien. 

Wat zijn softskills?

Softskills zijn de vaardigheden die je gebruikt naast je hardskills om in je werk goed te functioneren. In het Nederlands wordt het vertaald als ‘begripsvaardigheden’, maar in feite schiet die vertaling enigszins tekort. Het zijn alle competenties rondom sociale en communicatieve doeleinden. Soms worden softskills als ondergeschoven kindje behandeld, maar dat is onterecht! Het ontwikkelen van de softskills is namelijk enorm belangrijk. 

Waarom zijn softskills belangrijk?

Hoe goed je softskills ontwikkeld zijn, bepaalt voor een groot deel hoe succesvol je ergens in bent. Immers: kun je goed communiceren over je wensen en doelen, en ontwikkel je emotionele en intellectuele voelsprieten, dan kun je je die doelen ook bereiken. Op die manier kunnen deze vaardigheden zowel je privéleven als je professionele leven enorm positief beïnvloeden. Dat maakt dat deze vaardigheden belangrijk zijn voor hoe goed je je voelt.

Hoe kun je ze verbeteren?

Het kunnen ontwikkelen van zowel de hardskills als de softskills is belangrijk op persoonlijk vlak, maar natuurlijk heeft het ook een positief effect op de rest van het bedrijf! Maar hoe doe je dat? Een laagdrempelige, toegankelijke manier om skills te kunnen trainen is hierbij belangrijk. Vaak haken mensen snel af bij tijdrovende cursussen, waarvoor ze bovendien ver moeten rijden. Praktische toepasbaarheid, gerichte lessen en snel kunnen leren is daarbij natuurlijk ideaal.

Wat kies jij?

Wat zou het handig zijn om een training direct te kunnen uitkiezen van een grote menukaart en deze simpel en snel te kunnen uitvoeren. Of om verschillende leuke uitdagingen met elkaar te kunnen combineren. Skillmenu van ISEO Consult wil jou en jouw team hier graag bij ondersteunen. Door (micro)trainingen in appvorm aan te volgen, is bijleren gemakkelijk en zonder grote tijds- of geldinvestering. Ben jij nieuwsgierig? Neem vooral eens een kijkje op de menukaart!

Deel dit bericht op:

Meer blog

Bijscholing zonder lange leertrajecten? Het kan!

Medewerkers bijscholen zonder lange leertrajecten en mét gemotiveerd personeel? Skillmenu maakt het mogelijk!

Meer info

De menukaart van SkillMenu

Benieuwd wat er allemaal mogelijk is met de trainingen van Skillmenu? Lees het hier op de Skillmenukaart!

Meer info

‘Ik kon mijn werknemers moeilijk motiveren’

Logistiek manager Frits wist niet hoe hij zijn werknemers moest motiveren zicht verder te ontwikkelen… Lees hier hoe Skillmenu hem heeft geholpen!

Meer info

‘Met NLQF weten medewerkers wat ze waard zijn’

‘We vinden het belangrijk dat werknemers weten wat ze waard zijn’ – Medeoprichter van Skillmenu Claire vertelt hoe NLQF-niveaus aan de trainingen zijn toegekend.

Meer info

Reviews

‘Wij deden mee aan een pilot van Skillmenu. Hierbij boden we onze medewerkers micro-trainingen aan waarbij ze praktische vaardigheden leerden en onderhielden. Hiermee verdienden ze studiepunten, die ze in konden wisselen voor certificaten. Bovendien combineerden we de micro-trainingen met interne praktijkdagen. Dit zorgde voor een optimaal resultaat. De positieve uitkomst van de pilot heeft ertoe geleid dat Skillmenu niet meer weg te denken is bij ons bedrijf!’

- UTS Verkroost

‘Het gros van ons personeel is praktisch opgeleid, en heeft weinig baat bij grote lappen tekst of lange lesdagen. Met het laagdrempelige Skillmenu kunnen medewerkers eenvoudig hun vakkennis bijhouden en ontwikkelen. Daarnaast geven we ze de kans om aan hun persoonlijke groei te werken met behulp van zelfreflectie. Zo help je je medewerkers verder!’

- De Klok Logistics

‘Kennis en ontwikkeling zijn belangrijke aspecten om de medewerkers te laten groeien in hun vakgebied. Onlangs heb ik kennis mogen maken met het allernieuwste op dit gebied en dat is zeer goed bevallen. Het heet SkillMenu en is een zeer laagdrempelige manier om jezelf of jouw medewerkers kennis- bij te brengen of bij te spijkeren in o.a. het vakgebied logistiek. Behalve dat het laagdrempelig is, is het ook nog eens zeer vriendelijk geprijsd. De geboden opleidingsmogelijkheden zijn makkelijk te volgen op ieder moment en kunnen zowel op de telefoon, tablet als op de computer gedaan worden. Neem een kijkje op de site en sta versteld van de mogelijkheden!’

- De Klok Logistics