
‘Softskills zijn ontzettend belangrijk’
‘Softskills zijn ontzettend belangrijk’

Hardskills zijn belangrijk in de logistiek. Softskills worden daarentegen nog wel eens over het hoofd gezien. Onnodig en zonde, volgens de mensen achter Skillmenu. Mede-oprichter Iris vertelt over het belang van sofstkills in de logistiek.
Wisselwerking
‘Je kunt op papier precies doen wat er van je gevraagd wordt, maar hoe je dat doet bepaalt uiteindelijk hoe succesvol je bent. Dat is eigenlijk hoe je de wisselwerking tussen hardskills en sofstkills kunt omschrijven. Hardskills draaien allemaal om vakinhoudelijke kennis. En zijn daarmee op ieder niveau relevant. Bepaalde werknemers hebben bijvoorbeeld baat bij de beste til- en draagtechnieken of de omgang met gevaarlijke goederen. En voor een werkgever zijn bijvoorbeeld organisatiekunde, bedrijfsadministratie en marktontwikkelingen interessante hardskills.’
Krachtig
Waar hardskills dus gericht zijn op (technische) kennis en vaardigheden, zijn softskills juist meer op mensen en gedrag gericht. Wist je dat het succesvol functioneren van leidinggevenden voor 60% wordt bepaald door hun softskills? Iemand kan heel goed weten met welke instructies je leidinggeeft en welke doelen moeten worden behaald. Maar wanneer je niet weet hoe je met je team moet omgaan, beslissingen neemt, je werknemers aanspreekt en motiveert, dan maakt dat leidinggeven een stuk moeilijker. Ben je in staat om goed contact te maken en constructief te communiceren? En hoe sta je bijvoorbeeld voor een groep? Verlegen en met je handen in je zakken, of juist krachtig en overtuigend? Met het laatste heb je meer bereik en kun je je team beter sturen. Maar om dit te bereiken is het belangrijk om zelfinzicht te hebben.’
Zelfinzicht
‘Van de twaalf softskills trainingen die wij momenteel aanbieden, is ‘Zelfinzicht’ de basis. Als je een stap wilt maken en écht wilt groeien, in welke baan of context dan ook, dan kun je dit niet doen zonder zelfinzicht. Je zult moeten kunnen reflecteren op jezelf. Hoe pak ik dingen aan? Welk resultaat heeft dat? En als ik een ander resultaat wil behalen, wat kan ik dan anders doen? Door te werken aan je zelfinzicht zie je bijvoorbeeld heel duidelijk wat je sterke en minder sterke punten zijn. Je ontdekt wat je moeilijk vindt, maar ook waar je plezier uit haalt en waar je goed in bent. Je krijgt veel meer grip op jezelf, op je werk en hoe je in het team staat.’
Werkplezier
‘Zelfbewuste medewerkers zijn in staat om te groeien doordat ze kritisch naar zichzelf kunnen kijken. Wat heb ik gedaan, en hoe kan ik het beter doen? Uiteindelijk vergroot dit het zelfvertrouwen. Niet alleen werkgevers, maar ook werknemers hebben baat bij zelfinzicht. Misschien ontdekt een werknemer dat hij of zij energie haalt uit klantcontact. Dan kan jij als werkgever besluiten om je werknemer meer interactie met klanten te bieden en minder administratief werk. Hierdoor vergroot je het werkplezier – en daarmee de productiviteit – van je medewerkers.’
Klantvriendelijkheid
‘Een andere belangrijke softskill is bijvoorbeeld klantgerichtheid. Een werknemer kan op papier goed uitgelegd krijgen wat hij moet doen, maar de manier waarop dit gebeurt is zeker zo belangrijk. Tijdens een verhuisklus niet alleen de spullen zonder schade overbrengen, maar ook de klant aankijken, bij de naam noemen, even meelopen: al deze factoren bepalen de service en daarmee de klantvriendelijkheid. En op klantvriendelijkheid is ook te reflecteren, om zo je zelfinzicht te vergroten: Hoe ben ik met deze klant omgegaan? Wat was het effect, en wat kan ik anders doen om een (nog) beter resultaat te behalen?’
Groei
Het zijn dus de softskills die echt belangrijk zijn voor de werkomgeving en productiviteit. Ze ondersteunen je hardskills en geven je grip op jezelf en op je werk. Daardoor ga je groeien, zowel persoonlijk als professioneel. Zelfinzicht is hierbij onontbeerlijk: door je eigen gebruiksaanwijzing te leren kennen ga je effectiever en met meer plezier aan de slag!’
Deel dit bericht op:
Meer blog
