‘Softskills zijn ontzettend belangrijk’


‘Softskills zijn ontzettend belangrijk’

softskills
BLOG | 11 november 2022

Hardskills zijn belangrijk in de logistiek. Softskills worden daarentegen nog wel eens over het hoofd gezien. Onnodig en zonde, volgens de mensen achter Skillmenu. Mede-oprichter Iris vertelt over het belang van sofstkills in de logistiek.

Wisselwerking

‘Je kunt op papier precies doen wat er van je gevraagd wordt, maar hoe je dat doet bepaalt uiteindelijk hoe succesvol je bent. Dat is eigenlijk hoe je de wisselwerking tussen hardskills en sofstkills kunt omschrijven. Hardskills draaien allemaal om vakinhoudelijke kennis. En zijn daarmee op ieder niveau relevant. Bepaalde werknemers hebben bijvoorbeeld baat bij de beste til- en draagtechnieken of de omgang met gevaarlijke goederen. En voor een werkgever zijn bijvoorbeeld organisatiekunde, bedrijfsadministratie en marktontwikkelingen interessante hardskills.’

Krachtig

Waar hardskills dus gericht zijn op (technische) kennis en vaardigheden, zijn softskills juist meer op mensen en gedrag gericht. Wist je dat het succesvol functioneren van leidinggevenden voor 60% wordt bepaald door hun softskills? Iemand kan heel goed weten met welke instructies je leidinggeeft en welke doelen moeten worden behaald. Maar wanneer je niet weet hoe je met je team moet omgaan, beslissingen neemt, je werknemers aanspreekt en motiveert, dan maakt dat leidinggeven een stuk moeilijker. Ben je in staat om goed contact te maken en constructief te communiceren? En hoe sta je bijvoorbeeld voor een groep? Verlegen en met je handen in je zakken, of juist krachtig en overtuigend? Met het laatste heb je meer bereik en kun je je team beter sturen. Maar om dit te bereiken is het belangrijk om zelfinzicht te hebben.’

Zelfinzicht

‘Van de twaalf softskills trainingen die wij momenteel aanbieden, is ‘Zelfinzicht’ de basis. Als je een stap wilt maken en écht wilt groeien, in welke baan of context dan ook, dan kun je dit niet doen zonder zelfinzicht. Je zult moeten kunnen reflecteren op jezelf. Hoe pak ik dingen aan? Welk resultaat heeft dat? En als ik een ander resultaat wil behalen, wat kan ik dan anders doen? Door te werken aan je zelfinzicht zie je bijvoorbeeld heel duidelijk wat je sterke en minder sterke punten zijn. Je ontdekt wat je moeilijk vindt, maar ook waar je plezier uit haalt en waar je goed in bent. Je krijgt veel meer grip op jezelf, op je werk en hoe je in het team staat.’

Werkplezier

‘Zelfbewuste medewerkers zijn in staat om te groeien doordat ze kritisch naar zichzelf kunnen kijken. Wat heb ik gedaan, en hoe kan ik het beter doen? Uiteindelijk vergroot dit het zelfvertrouwen. Niet alleen werkgevers, maar ook werknemers hebben baat bij zelfinzicht. Misschien ontdekt een werknemer dat hij of zij energie haalt uit klantcontact. Dan kan jij als werkgever besluiten om je werknemer meer interactie met klanten te bieden en minder administratief werk. Hierdoor vergroot je het werkplezier – en daarmee de productiviteit – van je medewerkers.’

Klantvriendelijkheid

‘Een andere belangrijke softskill is bijvoorbeeld klantgerichtheid. Een werknemer kan op papier goed uitgelegd krijgen wat hij moet doen, maar de manier waarop dit gebeurt is zeker zo belangrijk. Tijdens een verhuisklus niet alleen de spullen zonder schade overbrengen, maar ook de klant aankijken, bij de naam noemen, even meelopen: al deze factoren bepalen de service en daarmee de klantvriendelijkheid. En op klantvriendelijkheid is ook te reflecteren, om zo je zelfinzicht te vergroten: Hoe ben ik met deze klant omgegaan? Wat was het effect, en wat kan ik anders doen om een (nog) beter resultaat te behalen?’

Groei

Het zijn dus de softskills die echt belangrijk zijn voor de werkomgeving en productiviteit. Ze ondersteunen je hardskills en geven je grip op jezelf en op je werk. Daardoor ga je groeien, zowel persoonlijk als professioneel. Zelfinzicht is hierbij onontbeerlijk: door je eigen gebruiksaanwijzing te leren kennen ga je effectiever en met meer plezier aan de slag!’

Deel dit bericht op:

Meer blog

De meest gestelde vragen over… hardskills en softskills

Wat is nu precies het belang van hardskills en softskills? Wij leggen het je uit.

Meer info

Bijscholing zonder lange leertrajecten? Het kan!

Medewerkers bijscholen zonder lange leertrajecten en mét gemotiveerd personeel? Skillmenu maakt het mogelijk!

Meer info

De menukaart van SkillMenu

Benieuwd wat er allemaal mogelijk is met de trainingen van Skillmenu? Lees het hier op de Skillmenukaart!

Meer info

‘Ik kon mijn werknemers moeilijk motiveren’

Logistiek manager Frits wist niet hoe hij zijn werknemers moest motiveren zicht verder te ontwikkelen… Lees hier hoe Skillmenu hem heeft geholpen!

Meer info

‘Met NLQF weten medewerkers wat ze waard zijn’

‘We vinden het belangrijk dat werknemers weten wat ze waard zijn’ – Medeoprichter van Skillmenu Claire vertelt hoe NLQF-niveaus aan de trainingen zijn toegekend.

Meer info

’Ik was huiverig om mezelf te ontwikkelen’

Marjolein (28) werkte langere tijd als orderpicker in een magazijn. ‘Ik was voornamelijk bezig met het verwerken van binnenkomende en uitgaande orders.

Meer info

‘We streven naar toegankelijke zelfontwikkeling’

Wat maakt Skillmenu uniek? Mede-oprichter Claire vertelt over hardskills, softskills, micro-trainingen en het leerling-volgsysteem!

Meer info

‘Met Skillmenu kun je jezelf ontwikkelen’

Adviseur Gerard (67) is al vanaf het begin betrokken bij de oprichting van Skillmenu: dé manier om jezelf te ontwikkelen. Lees hier zijn verhaal!

Meer info

Reviews

‘Wij deden mee aan een pilot van Skillmenu. Hierbij boden we onze medewerkers micro-trainingen aan waarbij ze praktische vaardigheden leerden en onderhielden. Hiermee verdienden ze studiepunten, die ze in konden wisselen voor certificaten. Bovendien combineerden we de micro-trainingen met interne praktijkdagen. Dit zorgde voor een optimaal resultaat. De positieve uitkomst van de pilot heeft ertoe geleid dat Skillmenu niet meer weg te denken is bij ons bedrijf!’

- UTS Verkroost

‘Het gros van ons personeel is praktisch opgeleid, en heeft weinig baat bij grote lappen tekst of lange lesdagen. Met het laagdrempelige Skillmenu kunnen medewerkers eenvoudig hun vakkennis bijhouden en ontwikkelen. Daarnaast geven we ze de kans om aan hun persoonlijke groei te werken met behulp van zelfreflectie. Zo help je je medewerkers verder!’

- De Klok Logistics

‘Kennis en ontwikkeling zijn belangrijke aspecten om de medewerkers te laten groeien in hun vakgebied. Onlangs heb ik kennis mogen maken met het allernieuwste op dit gebied en dat is zeer goed bevallen. Het heet SkillMenu en is een zeer laagdrempelige manier om jezelf of jouw medewerkers kennis- bij te brengen of bij te spijkeren in o.a. het vakgebied logistiek. Behalve dat het laagdrempelig is, is het ook nog eens zeer vriendelijk geprijsd. De geboden opleidingsmogelijkheden zijn makkelijk te volgen op ieder moment en kunnen zowel op de telefoon, tablet als op de computer gedaan worden. Neem een kijkje op de site en sta versteld van de mogelijkheden!’

- De Klok Logistics