Vooruit komen. Dat is waar Skillmenu voor staat. Het opdoen van nieuwe kennis en leren van nieuwe vaardigheden is daarvoor essentieel. Maar wanneer je iets nieuws hebt geleerd, wil je waarschijnlijk ook weten wat dat waard is. En dat kan, omdat elke training van Skillmenu een internationaal erkende niveau-aanduiding heeft van het NLQF!
Beloning
Werknemers en werkgevers helpen nieuwe kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Dat is wat centraal staat bij Skillmenu. Medeoprichter Claire: ‘Ik zie dat werknemers en bedrijven er echt beter van worden. Ze weten meer, kunnen meer én gaan met meer plezier naar hun werk.’ Ondanks dat de werkgevers en -nemers blij zijn met het resultaat, verwachten ze nog wel een soort beloning. Claire: ‘Deze mensen hebben trainingen gevolgd die hen hebben geholpen om te beschikken over meer kennis en vaardigheden. Dan is het vanzelfsprekend dat zij duidelijkheid willen over het niveau dat ze behaald hebben. Daarom zijn we aan de slag gegaan met NLQF.’
NLQF: wat is dat?
‘NLQF is een raamwerk voor inschaling naar niveau van kwalificaties,’ vertelt Claire. ‘Het geeft duidelijkheid en zekerheid over het niveau van een diploma. Het is de Nederlandse versie van EQF, het Europese raamwerk. Het geeft daarom zowel nationaal als internationaal een goede aanduiding van het niveau.’ Het doel van dit raamwerk is om niveaus van zowel publieke als private aanbieders te vergelijken, aldus Claire. ‘Op die manier krijgen de medewerkers die onze trainingen hebben gevolgd, een idee van wat ze waard zijn. En misschien nog wel belangrijker: ze kunnen het officieel aantonen.’
Het proces
Maar de NLQF-inschaling behaal je niet zomaar. Claire: ‘We zijn er een halfjaar mee bezig geweest. Eerst hebben we de validiteitstoets voorbereid, waarmee we kunnen aantonen dat de kwaliteit van onze organisatie in orde is. Daarnaast moesten we de continuïteit van Skillmenu kunnen waarborgen. Wij werken namelijk met studiepunten, die werknemers verzamelen en inwisselen wanneer zij dat willen. Dan moet dat natuurlijk in de toekomst ook nog mogelijk zijn.’ Voor de validiteitstoets heeft Skillmenu procedures beschreven, audits voorbereid en een kwaliteitssysteem geïmplementeerd. Claire: ‘Grotendeels was dat een bevestiging van het werk dat we al jarenlang goed doen. Daarnaast bracht het ook nieuwe inzichten met zich mee. De klanttevredenheid kunnen we bijvoorbeeld nog meer structureel onderzoeken. Belangrijk voor de klant, én voor ons als bedrijf!’
Een grote stap
Claire is erg tevreden met het resultaat. ‘Iedere microtraining levert nu een studiepunt op met een NLQF-niveau. Op die manier sparen werknemers stap voor stap voor een officieel erkend NLQF-diploma. Voor ons als bedrijf is het behalen van deze inschaling een grote stap. We vinden het belangrijk om werkgevers en werknemers de zekerheid te geven dat ze écht vooruit gaan. Tenslotte is dat het doel van Skillmenu!’
Deel dit bericht op:
Meer blog
De meest gestelde vragen over… hardskills en softskills
Wat is nu precies het belang van hardskills en softskills? Wij leggen het je uit.
Marjolein (28) werkte langere tijd als orderpicker in een magazijn. ‘Ik was voornamelijk bezig met het verwerken van binnenkomende en uitgaande orders.
‘Wij deden mee aan een pilot van Skillmenu. Hierbij boden we onze medewerkers micro-trainingen aan waarbij ze praktische vaardigheden leerden en onderhielden. Hiermee verdienden ze studiepunten, die ze in konden wisselen voor certificaten. Bovendien combineerden we de micro-trainingen met interne praktijkdagen. Dit zorgde voor een optimaal resultaat. De positieve uitkomst van de pilot heeft ertoe geleid dat Skillmenu niet meer weg te denken is bij ons bedrijf!’
- UTS Verkroost
‘Het gros van ons personeel is praktisch opgeleid, en heeft weinig baat bij grote lappen tekst of lange lesdagen. Met het laagdrempelige Skillmenu kunnen medewerkers eenvoudig hun vakkennis bijhouden en ontwikkelen. Daarnaast geven we ze de kans om aan hun persoonlijke groei te werken met behulp van zelfreflectie. Zo help je je medewerkers verder!’
- De Klok Logistics
‘Kennis en ontwikkeling zijn belangrijke aspecten om de medewerkers te laten groeien in hun vakgebied. Onlangs heb ik kennis mogen maken met het allernieuwste op dit gebied en dat is zeer goed bevallen. Het heet SkillMenu en is een zeer laagdrempelige manier om jezelf of jouw medewerkers kennis- bij te brengen of bij te spijkeren in o.a. het vakgebied logistiek. Behalve dat het laagdrempelig is, is het ook nog eens zeer vriendelijk geprijsd. De geboden opleidingsmogelijkheden zijn makkelijk te volgen op ieder moment en kunnen zowel op de telefoon, tablet als op de computer gedaan worden. Neem een kijkje op de site en sta versteld van de mogelijkheden!’
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat wij jou de beste ervaring op onze website geven. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee instemt.OkPrivacybeleid