’Ik was huiverig om mezelf te ontwikkelen’


’Ik was huiverig om mezelf te ontwikkelen’

BLOG | 10 oktober 2022

Marjolein (28) werkte langere tijd als orderpicker in een magazijn. ‘Ik was voornamelijk bezig met het verwerken van binnenkomende en uitgaande orders. Dat was voor mij wel een relaxte baan. Prima, maar op een gegeven moment sloeg de verveling toe. Ik vond het werk eentonig en haalde er weinig plezier meer uit. Ik was klaar voor een nieuwe uitdaging en die vond ik in Skillmenu.’

Geen fan van school

Echt actief is Marjolein nooit met studeren bezig geweest. ‘Ik was niet iemand die veel in de schoolbanken te vinden was. Ik ben altijd nogal snel afgeleid en vond het moeilijk om urenlang naar dezelfde docent te luisteren. De middelbare school vond ik ook echt een ramp. Ik ben een doener, altijd al geweest. Gelukkig hoefde ik voor dit werk niet weer de schoolbanken in; een hele korte introductiecursus was genoeg. Daarmee kon ik eindelijk ergens solliciteren, mét kans op succes. En zo was mijn eerste baan in de logistiek op mijn twintigste een feit!’

Onzeker

Dat ze aan het werk kon voelde voor Marjolein als een enorme verlichting. ‘De eerste jaren was ik enorm blij met mijn baan. Het werken in een magazijn beviel me goed. Ik had leuke collega’s, het werk was niet moeilijk en ik kon niet klagen over het salaris. Ook mijn vrienden benadrukten vaak dat ik echt blij mocht zijn met mijn baan als orderpicker. Zij hadden banen waar ze evenveel verdienden, maar veel meer stress hadden. Ik hield mezelf dan ook voor dat ik blij moest zijn met mijn werk.’ Toch speelde na een aantal jaren een ander gevoel op. Marjolein: ‘Ik begon me af te vragen of dit echt was wat ik voor altijd wilde doen. Van binnen wist ik wel dat ik meer wilde. Maar ik was huiverig om mezelf te ontwikkelen. Alle docenten van vroeger hebben het gezegd: school was niets voor mij, ik moest ‘gewoon’ lekker werken. Ondanks die herinneringen zei iets in mij dat ik er deze keer echt voor moest gaan.’

Opnieuw leren

‘Terwijl ik op zoek was naar een logistieke opleiding, trok een advertentie van Skillmenu mijn aandacht. Geen langdradige studie, maar een app met korte trainingen waarmee je logistieke kennis en vaardigheden opdoet. Toen ik verder keek, stuitte ik op de trainingsonderdelen. Bijna 100 onderwerpen! Ik besloot de module ‘Laden en lossen’ te kopen omdat ik graag meer naar buiten wilde met mijn werk. Niet geschoten is altijd mis! Ik kreeg de module in de app en kon meteen beginnen.

Verdienen en ontwikkelen

Skillmenu werkte voor Marjolein ideaal. ‘Ik kon gewoon mijn geld blijven verdienen, terwijl ik in mijn vrije uren bezig was mezelf te ontwikkelen. En dat zonder dikke boeken of saaie docenten! Gewoon door elke dag twee keer een kwartier in de app de vragen te beantwoorden. Veel langer lukt me niet, maar voordat ik het wist had ik m’n certificaat gehaald! En toen kreeg ik de smaak te pakken. Na die eerste training ging ik verder met de module ‘Lading zekeren’ en daarna ‘Interne transportmiddelen’. Naast deze hardskill-trainingen ben ik ook softskill-trainingen gaan volgen, zoals ‘Zelfinzicht’. Dat gaat meer over persoonlijke ontwikkeling en ook daar heb ik écht veel aan gehad. Twee vliegen in één klap!’

Trots

‘Inmiddels ben ik een paar maanden en heel wat trainingen verder. Ik werk nog steeds bij hetzelfde bedrijf, waar ik kan blijven werken met mijn favoriete collega’s. Het grote verschil is alleen dat ik veel meer bevoegdheden heb. Ik mag nu laden en lossen en helpen met het zekeren van ladingen. Dat maakt mijn werk veel minder eentonig en een stuk leuker! Ik ben nu echt gaan inzien dat ik met weinig inspanning meer kan bereiken dan ik in eerste instantie dacht. Als ik in de toekomst weer klaar ben voor meer uitdaging, weet ik Skillmenu te vinden. Dan kan ik zo weer aan de slag, want ik weet nu: je bent nooit uitgeleerd!’

Deel dit bericht op:

Meer blog

De meest gestelde vragen over… hardskills en softskills

Wat is nu precies het belang van hardskills en softskills? Wij leggen het je uit.

Meer info

Bijscholing zonder lange leertrajecten? Het kan!

Medewerkers bijscholen zonder lange leertrajecten en mét gemotiveerd personeel? Skillmenu maakt het mogelijk!

Meer info

De menukaart van SkillMenu

Benieuwd wat er allemaal mogelijk is met de trainingen van Skillmenu? Lees het hier op de Skillmenukaart!

Meer info

‘Ik kon mijn werknemers moeilijk motiveren’

Logistiek manager Frits wist niet hoe hij zijn werknemers moest motiveren zicht verder te ontwikkelen… Lees hier hoe Skillmenu hem heeft geholpen!

Meer info

‘Met NLQF weten medewerkers wat ze waard zijn’

‘We vinden het belangrijk dat werknemers weten wat ze waard zijn’ – Medeoprichter van Skillmenu Claire vertelt hoe NLQF-niveaus aan de trainingen zijn toegekend.

Meer info

‘We streven naar toegankelijke zelfontwikkeling’

Wat maakt Skillmenu uniek? Mede-oprichter Claire vertelt over hardskills, softskills, micro-trainingen en het leerling-volgsysteem!

Meer info

‘Met Skillmenu kun je jezelf ontwikkelen’

Adviseur Gerard (67) is al vanaf het begin betrokken bij de oprichting van Skillmenu: dé manier om jezelf te ontwikkelen. Lees hier zijn verhaal!

Meer info

‘Softskills zijn ontzettend belangrijk’

Hoe belangrijk zijn softskills in de logistiek? Lees het het verhaal van mede-oprichter Iris!

Meer info

Reviews

‘Wij deden mee aan een pilot van Skillmenu. Hierbij boden we onze medewerkers micro-trainingen aan waarbij ze praktische vaardigheden leerden en onderhielden. Hiermee verdienden ze studiepunten, die ze in konden wisselen voor certificaten. Bovendien combineerden we de micro-trainingen met interne praktijkdagen. Dit zorgde voor een optimaal resultaat. De positieve uitkomst van de pilot heeft ertoe geleid dat Skillmenu niet meer weg te denken is bij ons bedrijf!’

- UTS Verkroost

‘Het gros van ons personeel is praktisch opgeleid, en heeft weinig baat bij grote lappen tekst of lange lesdagen. Met het laagdrempelige Skillmenu kunnen medewerkers eenvoudig hun vakkennis bijhouden en ontwikkelen. Daarnaast geven we ze de kans om aan hun persoonlijke groei te werken met behulp van zelfreflectie. Zo help je je medewerkers verder!’

- De Klok Logistics

‘Kennis en ontwikkeling zijn belangrijke aspecten om de medewerkers te laten groeien in hun vakgebied. Onlangs heb ik kennis mogen maken met het allernieuwste op dit gebied en dat is zeer goed bevallen. Het heet SkillMenu en is een zeer laagdrempelige manier om jezelf of jouw medewerkers kennis- bij te brengen of bij te spijkeren in o.a. het vakgebied logistiek. Behalve dat het laagdrempelig is, is het ook nog eens zeer vriendelijk geprijsd. De geboden opleidingsmogelijkheden zijn makkelijk te volgen op ieder moment en kunnen zowel op de telefoon, tablet als op de computer gedaan worden. Neem een kijkje op de site en sta versteld van de mogelijkheden!’

- De Klok Logistics