‘Ik kon mijn werknemers moeilijk motiveren’
‘Ik kon mijn werknemers moeilijk motiveren’
Frits (44): ‘Ik werk al twintig jaar met veel plezier in de logistiek. Sinds acht jaar mag ik mezelf manager noemen bij een goedlopend logistiek bedrijf. Fantastisch werk, maar er was wel iets waar ik erg tegen aanliep. Als manager is het natuurlijk belangrijk om niet stil te staan. De wereld verandert snel en we moeten vooruit, ontwikkelen, verder komen! Personeel speelt daarbij een essentiële rol. Zij moeten ervoor openstaan om nieuwe kennis op te doen en mee te groeien. Maar in de praktijk bleek dit een uitdaging.’
Gebrek aan motivatie
Het bijscholen en motiveren van zijn medewerkers is iets waar Frits zich al meerdere jaren mee bezighoudt. ‘We hebben al vaak trainingen georganiseerd hier op kantoor. Dan komt er een docent langs om les te geven, compleet met beamer, boeken, lunches, de hele rataplan. En toch pakt dat dan steeds weer anders uit dan gehoopt. Ik kon mijn personeel twee dagen lang niet inzetten omdat ze bezig waren met de cursus. Bovendien merkte ik weinig enthousiasme bij de meeste medewerkers. Ik kon ze maar moeilijk motiveren.’ Dat kwam niet geheel onverwachts, geeft Frits toe. Frits: ‘Ik heb zelf ook een logistieke opleiding gedaan en wilde daarna meteen aan het werk. Ik kon me heel goed voorstellen dat ze niet staan te springen om opnieuw de schoolbanken in te gaan en nieuwe theorie te leren. Wij zijn doeners, geen denkers. Toch wilde ik op zoek naar een manier om ze wél te motiveren om zich te ontwikkelen.’
Klik, leer, klaar
Zo kwam manager Frits terecht bij Skillmenu. ‘Na wat zoeken op internet trok Skillmenu mijn aandacht. Een eenvoudig concept: klik, leer en klaar. En het grootste voordeel voor mijn werknemers: geen lange lesdagen, klaslokalen en saaie docenten, maar een eenvoudige app. Daarin worden verschillende trainingen aangeboden op gebied van transport, logistiek en alles wat daarbij hoort. Van plannen en organiseren tot het inkoopproces en zelfs leidinggeven: in de app staan bijna 100 verschillende trainingen. Perfect voor mijn bedrijf!’
Zowel praktisch als persoonlijk
Contact opnemen was zo gedaan. Frits: ‘Ik was zo enthousiast dat ik eigenlijk niet wilde wachten op een mail. Daarom heb ik meteen maar gebeld. Ik kreeg iemand aan de telefoon die me meteen meer kon uitleggen. Ik kreeg uitleg over de keuze uit – en vooral de combinatie van – hardskills en softskills. Hardskills zijn de theoretische en praktische vaardigheden die te maken hebben met het werk en softskills gaan om persoonlijke ontwikkeling. We hebben een afspraak gemaakt om samen een plan op te stellen dat past bij ons bedrijf. Ik heb mijn mensen gevraagd op welke vlakken zij zich nog wilden ontwikkelen. De trainingen die daarbij pasten heb ik opgenomen in het plan.’
Weer vooruit!
Inmiddels is Skillmenu effectief geïntegreerd in het bedrijf. Frits: ‘Mijn medewerkers besteden nu een aantal uren in de week aan het volgen van de trainingen. Het is voor hen een stuk behapbaarder om in kleine blokjes nieuwe dingen te leren. Geen lange lappen tekst, maar korte microtrainingen die ze meteen kunnen toepassen in het werk. Zo kan ik ze veel makkelijker motiveren. Zij blij, ik blij. Want we gaan weer vooruit. Skillmenu is bij ons niet meer weg te denken!’