‘We streven naar toegankelijke zelfontwikkeling’
‘We streven naar toegankelijke zelfontwikkeling’
Wat maakt Skillmenu uniek? Is het de combinatie van hardskills en de softskills, de micro-trainingen, of het leerling-volgsysteem? Mede-oprichter Claire vertelt.
Hardskills vs. softskills
‘In de logistieke branche overheersen de hardskills. Het is een branche met weinig marge. De doelgroep is vaak praktisch opgeleid. Het idee heerst dat men ‘gewoon moet werken’ want daar verdien je het geld mee. Hiervoor zijn hardskills relevant, maar softskills worden gezien als een luxe die ze niet nodig hebben. Terwijl dáár juist het rendement zit, dáár groei je als werknemer en werkgever van. Denk bijvoorbeeld aan de softskill ‘samenwerken’. Wist je dat een gemotiveerde medewerker, die goed samenwerkt met zijn of haar collega’s, bijna een derde productiever is?’
‘Het belang van de combinatie van hardskills en softskills is enorm ondergewaardeerd. Kijk maar eens naar verhuizers: de hardskills ‘tillen en dragen’ zijn onbetwist belangrijk. Maar combineer dit eens met softskills. Hoe ga je om met klanten, hoe motiveer je jezelf en het team, wat is jouw persoonlijke bijdrage? Met deze softskills hou je je werknemers een spiegel voor, je draagt bij aan hun zelfinzicht. Dit is veel belangrijker dan vaak wordt gedacht. Je ondersteunt de hardskills met de sofstkills. Bovendien zit er heel veel winst in voor een bedrijf.’
Leerling-volgsysteem
‘Bedrijven hebben doorgaans weinig tijd om uren te stoppen in het begeleiden van ontwikkelingstrajecten. Je kunt medewerkers niet altijd ‘even’ een dag uit de productie halen om een cursus te volgen. Buiten werktijden is vaak ook een uitdaging, en de manager die de zaken moet begeleiden heeft ook andere werkzaamheden. Skillmenu biedt daarom een uniek leerling-volgsysteem, waarmee de leidinggevende precies de voortgang van de medewerkers kan zien.’
‘Maar we gaan bij Skillmenu ook een stapje verder. Wij kunnen deze rol van monitor ook op ons nemen. Wij beschikken over de techniek waarmee we de resultaten van de werknemers kunnen uitlezen in Excel. Door middel van een periodieke rapportage koppelen wij de resultaten terug aan de HR-manager. Zo kunnen we met maatwerk de bedrijven nóg verder ontzorgen. We leggen de nadruk hierbij wel op ondersteunen, niet op overnemen. De voortgang van de werknemers is en blijft de verantwoordelijkheid van het bedrijf.’
Logistiek en communicatie
‘Skillmenu verbindt logistiek en communicatie met elkaar. In de logistieke wereld heerst vaak het idee van ‘geen woorden maar daden’. Maar communicatie zit overal doorheen: je kunt niet niét communiceren. Dus ook in de logistieke branche is het heel waardevol om na te denken over wat je zegt of wat je niet zegt, en hoe je de boodschap brengt. Ook al lijkt iets heel duidelijk, in de praktijk valt dit vaak tegen. Hoe je beslissingen maakt, op grond waarvan je dit doet, en hoe je omgaat met collega’s: je moet communiceren om tot betere resultaten te komen. Niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor jezelf.’
Klik-leer-klaar
‘Waar we bij Skillmenu naar streven is toegankelijke zelfontwikkeling. Klik-leer-klaar. Laagdrempelige opties, binnen no-time een erkend certificaat, in kleine stapjes. Het inzicht van hoe je in je werk staat, het rendement van plezier eruit halen. Met de hardskills word je beter in je werk, de softskills houden je een spiegel voor, voor meer werkgeluk. Bovendien is de investering heel beperkt. Met de Skillmenukaart bieden we persoonlijk maatwerk. Zo voorkomen we dat je dingen doet die voor jou niet relevant zijn. Bovendien kun je de micro-trainingen volgen waar je wil en wanneer je wilt met de speciaal ontwikkelde app.’
NLQF
‘Effectiviteit vinden we belangrijk: mensen moeten écht vooruit komen. We staan daarom ook in nauw contact met NCP, de organisatie die verantwoordelijk is voor certificering van medewerkers. Met iedere training zijn micro-credentials te verdienen. Deze kunnen worden ingewisseld voor een certificaat en later voor een NLQF-diploma. NLQF is een internationale standaard die duidelijk maakt op welk niveau de medewerker staat. Met Skillmenu kun je dus echt een serieuze stap zetten.’
Een verschil maken
‘Met Skillmenu willen we kansen creëren voor operationele medewerkers, écht toegevoegde waarde bieden. We halen onze passie, ons enthousiasme en onze drive om dit te doen uit het feit dat we een verschil maken waarmee mensen verder komen. Juist praktisch opgeleiden kunnen dit gebruiken en hebben hier behoefte aan. We gunnen het iedereen om het beste uit zichzelf te halen en plezier te hebben in hun werk. Zelfontwikkeling is toegankelijker dan je denkt. Wij willen laten zien dat je geen dikke boeken of saaie klaslokalen nodig hebt om stappen te maken en een leuke werkomgeving te hebben. Kijk wat je kunt bereiken!’