‘We streven naar toegankelijke zelfontwikkeling’


‘We streven naar toegankelijke zelfontwikkeling’

Skillmenu
BLOG | 13 oktober 2022

Wat maakt Skillmenu uniek? Is het de combinatie van hardskills en de softskills, de micro-trainingen, of het leerling-volgsysteem? Mede-oprichter Claire vertelt.

Hardskills vs. softskills

‘In de logistieke branche overheersen de hardskills. Het is een branche met weinig marge. De doelgroep is vaak praktisch opgeleid. Het idee heerst dat men ‘gewoon moet werken’ want daar verdien je het geld mee. Hiervoor zijn hardskills relevant, maar softskills worden gezien als een luxe die ze niet nodig hebben. Terwijl dáár juist het rendement zit, dáár groei je als werknemer en werkgever van. Denk bijvoorbeeld aan de softskill ‘samenwerken’. Wist je dat een gemotiveerde medewerker, die goed samenwerkt met zijn of haar collega’s, bijna een derde productiever is?’

‘Het belang van de combinatie van hardskills en softskills is enorm ondergewaardeerd. Kijk maar eens naar verhuizers: de hardskills ‘tillen en dragen’ zijn onbetwist belangrijk. Maar combineer dit eens met softskills. Hoe ga je om met klanten, hoe motiveer je jezelf en het team, wat is jouw persoonlijke bijdrage? Met deze softskills hou je je werknemers een spiegel voor, je draagt bij aan hun zelfinzicht. Dit is veel belangrijker dan vaak wordt gedacht. Je ondersteunt de hardskills met de sofstkills. Bovendien zit er heel veel winst in voor een bedrijf.’

Leerling-volgsysteem

‘Bedrijven hebben doorgaans weinig tijd om uren te stoppen in het begeleiden van ontwikkelingstrajecten. Je kunt medewerkers niet altijd ‘even’ een dag uit de productie halen om een cursus te volgen. Buiten werktijden is vaak ook een uitdaging, en de manager die de zaken moet begeleiden heeft ook andere werkzaamheden. Skillmenu biedt daarom een uniek leerling-volgsysteem, waarmee de leidinggevende precies de voortgang van de medewerkers kan zien.’

‘Maar we gaan bij Skillmenu ook een stapje verder. Wij kunnen deze rol van monitor ook op ons nemen. Wij beschikken over de techniek waarmee we de resultaten van de werknemers kunnen uitlezen in Excel. Door middel van een periodieke rapportage koppelen wij de resultaten terug aan de HR-manager. Zo kunnen we met maatwerk de bedrijven nóg verder ontzorgen. We leggen de nadruk hierbij wel op ondersteunen, niet op overnemen. De voortgang van de werknemers is en blijft de verantwoordelijkheid van het bedrijf.’

Logistiek en communicatie

‘Skillmenu verbindt logistiek en communicatie met elkaar. In de logistieke wereld heerst vaak het idee van ‘geen woorden maar daden’. Maar communicatie zit overal doorheen: je kunt niet niét communiceren. Dus ook in de logistieke branche is het heel waardevol om na te denken over wat je zegt of wat je niet zegt, en hoe je de boodschap brengt. Ook al lijkt iets heel duidelijk, in de praktijk valt dit vaak tegen. Hoe je beslissingen maakt, op grond waarvan je dit doet, en hoe je omgaat met collega’s: je moet communiceren om tot betere resultaten te komen. Niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor jezelf.’

Klik-leer-klaar

‘Waar we bij Skillmenu naar streven is toegankelijke zelfontwikkeling. Klik-leer-klaar. Laagdrempelige opties, binnen no-time een erkend certificaat, in kleine stapjes. Het inzicht van hoe je in je werk staat, het rendement van plezier eruit halen. Met de hardskills word je beter in je werk, de softskills houden je een spiegel voor, voor meer werkgeluk. Bovendien is de investering heel beperkt. Met de Skillmenukaart bieden we persoonlijk maatwerk. Zo voorkomen we dat je dingen doet die voor jou niet relevant zijn. Bovendien kun je de micro-trainingen volgen waar je wil en wanneer je wilt met de speciaal ontwikkelde app.’

NLQF

‘Effectiviteit vinden we belangrijk: mensen moeten écht vooruit komen. We staan daarom ook in nauw contact met NCP, de organisatie die verantwoordelijk is voor certificering van medewerkers. Met iedere training zijn micro-credentials te verdienen. Deze kunnen worden ingewisseld voor een certificaat en later voor een NLQF-diploma. NLQF is een internationale standaard die duidelijk maakt op welk niveau de medewerker staat. Met Skillmenu kun je dus echt een serieuze stap zetten.’

Een verschil maken

‘Met Skillmenu willen we kansen creëren voor operationele medewerkers, écht toegevoegde waarde bieden. We halen onze passie, ons enthousiasme en onze drive om dit te doen uit het feit dat we een verschil maken waarmee mensen verder komen. Juist praktisch opgeleiden kunnen dit gebruiken en hebben hier behoefte aan. We gunnen het iedereen om het beste uit zichzelf te halen en plezier te hebben in hun werk. Zelfontwikkeling is toegankelijker dan je denkt. Wij willen laten zien dat je geen dikke boeken of saaie klaslokalen nodig hebt om stappen te maken en een leuke werkomgeving te hebben. Kijk wat je kunt bereiken!’

Deel dit bericht op:

Meer blog

De meest gestelde vragen over… hardskills en softskills

Wat is nu precies het belang van hardskills en softskills? Wij leggen het je uit.

Meer info

Bijscholing zonder lange leertrajecten? Het kan!

Medewerkers bijscholen zonder lange leertrajecten en mét gemotiveerd personeel? Skillmenu maakt het mogelijk!

Meer info

De menukaart van SkillMenu

Benieuwd wat er allemaal mogelijk is met de trainingen van Skillmenu? Lees het hier op de Skillmenukaart!

Meer info

‘Ik kon mijn werknemers moeilijk motiveren’

Logistiek manager Frits wist niet hoe hij zijn werknemers moest motiveren zicht verder te ontwikkelen… Lees hier hoe Skillmenu hem heeft geholpen!

Meer info

‘Met NLQF weten medewerkers wat ze waard zijn’

‘We vinden het belangrijk dat werknemers weten wat ze waard zijn’ – Medeoprichter van Skillmenu Claire vertelt hoe NLQF-niveaus aan de trainingen zijn toegekend.

Meer info

’Ik was huiverig om mezelf te ontwikkelen’

Marjolein (28) werkte langere tijd als orderpicker in een magazijn. ‘Ik was voornamelijk bezig met het verwerken van binnenkomende en uitgaande orders.

Meer info

‘Met Skillmenu kun je jezelf ontwikkelen’

Adviseur Gerard (67) is al vanaf het begin betrokken bij de oprichting van Skillmenu: dé manier om jezelf te ontwikkelen. Lees hier zijn verhaal!

Meer info

‘Softskills zijn ontzettend belangrijk’

Hoe belangrijk zijn softskills in de logistiek? Lees het het verhaal van mede-oprichter Iris!

Meer info

Reviews

‘Wij deden mee aan een pilot van Skillmenu. Hierbij boden we onze medewerkers micro-trainingen aan waarbij ze praktische vaardigheden leerden en onderhielden. Hiermee verdienden ze studiepunten, die ze in konden wisselen voor certificaten. Bovendien combineerden we de micro-trainingen met interne praktijkdagen. Dit zorgde voor een optimaal resultaat. De positieve uitkomst van de pilot heeft ertoe geleid dat Skillmenu niet meer weg te denken is bij ons bedrijf!’

- UTS Verkroost

‘Het gros van ons personeel is praktisch opgeleid, en heeft weinig baat bij grote lappen tekst of lange lesdagen. Met het laagdrempelige Skillmenu kunnen medewerkers eenvoudig hun vakkennis bijhouden en ontwikkelen. Daarnaast geven we ze de kans om aan hun persoonlijke groei te werken met behulp van zelfreflectie. Zo help je je medewerkers verder!’

- De Klok Logistics

‘Kennis en ontwikkeling zijn belangrijke aspecten om de medewerkers te laten groeien in hun vakgebied. Onlangs heb ik kennis mogen maken met het allernieuwste op dit gebied en dat is zeer goed bevallen. Het heet SkillMenu en is een zeer laagdrempelige manier om jezelf of jouw medewerkers kennis- bij te brengen of bij te spijkeren in o.a. het vakgebied logistiek. Behalve dat het laagdrempelig is, is het ook nog eens zeer vriendelijk geprijsd. De geboden opleidingsmogelijkheden zijn makkelijk te volgen op ieder moment en kunnen zowel op de telefoon, tablet als op de computer gedaan worden. Neem een kijkje op de site en sta versteld van de mogelijkheden!’

- De Klok Logistics