‘De laagdrempeligheid van Skillmenu is heel prettig’


Pieta Bekers is HR manager bij De Klok Logistics en draagt zorg voor alle aspecten van het personeelsbeleid van de organisatie, waaronder de ontwikkeling van de medewerkers. Haar ervaringen met Skillmenu lees je hier!

Ontwikkeling

‘Het gros van ons personeel is praktisch opgeleid. Denk bijvoorbeeld aan vrachtwagenchauffeurs en loodsmedewerkers. We hechten veel waarde aan de ontwikkeling van onze medewerkers, maar je helpt ze niet verder met grote lappen tekst of lange lesdagen. In het verleden gaven we regelmatig trainingen met een praktijkdocent. Deze trainingen vonden plaats in een ruimte waar ons personeel naar een presentatie luisterde. Er was weinig interactie, en we hadden niet de indruk dat we op deze manier het maximale uit onze medewerkers haalden.’

‘Dit vonden we jammer. We wilden graag onze medewerkers stimuleren en ze verder helpen. Niet alleen op de werkvloer, maar ook op persoonlijk vlak. Bestaande vakkennis bijhouden en nieuwe vakkennis opdoen: dat is belangrijk. Dit is niet alleen goed voor het personeel, maar ook voor het bedrijf. Op deze manier trigger je medewerkers om mee te denken in bepaalde processen.’

Pilot Skillmenu

‘Vorig jaar werd ik benaderd door Gerard Jansen. Ik ken hem al heel lang vanuit zijn vorige functies. Hij was betrokken bij de oprichting van Skillmenu en zocht kandidaten voor een pilot. Hier wilde ik graag aan meewerken. Ik heb met plezier de cursussen gedaan, en bijgehouden waar ik tegenaan liep. Dit waren voornamelijk praktische zaken, zoals pagina’s die niet volledig leesbaar waren of vragen die onduidelijk waren geformuleerd. Ik merkte dat mijn feedback direct werd opgepakt. De organisatie maakt serieus werk van wat ze op de markt willen brengen.’

Laagdrempeligheid

‘Terwijl ik meedeed aan de testpilot, had ik telkens in mijn achterhoofd hoe ik dit op de werkvloer zou implementeren. Ik moest er zelf wel volledig achterstaan, natuurlijk. Het allerbelangrijkste vond ik dat het proces laagdrempelig zou zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de toegankelijkheid. De logistiek heeft te maken met vergrijzing: niet iedereen kan even goed omgaan met het kleine scherm van een smartphone. Bovendien werken onze medewerkers niet achter een bureau. Ik vond het dus belangrijk dat ze de trainingen ook thuis konden volgen, bijvoorbeeld op een laptop of een computer.’

‘Met die laagdrempeligheid zit je bij Skillmenu helemaal goed. Je krijgt een inlogcode en kunt inloggen waar je wil, wanneer je wil. Bovendien is alles heel recht-toe-recht-aan, met makkelijke pictogrammen en duidelijk leesbare teksten. Ook voor werkgevers is Skillmenu zeer laagdrempelig. Denk hierbij aan de monitorfunctie, waarbij je in één blik kunt zien hoe iedereen presteert. Het programma is prettig geprijsd en er is voor ieder wat wils.’

Hardskills en softskills

‘Iets waar ik in de eerste instantie sceptisch over was, is de bereidheid van onze medewerkers om trainingen te volgen. Het zijn stuk voor stuk vakmensen, die goed zijn in wat ze doen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ze baat hebben bij de trainingen van Skillmenu. Zeker in het logistieke vakgebied hebben we continu te maken met innovaties en vernieuwingen. Met de hardskill trainingen zorgen we ervoor dat ons personeel hun vakkennis blijft ontwikkelen. Met de softskill trainingen kunnen ze zichzelf ontwikkelen. Zelfreflectie staat hierin centraal: wat is hun eigen rol in het proces?’

In de toekomst

‘Ik heb nog steeds nauw contact met Gerard. Toevallig heb ik onlangs nog nieuwe feedback gegeven op een pilottraining. Mijn positieve ervaringen met de pilots van Skillmenu hebben ertoe geleid dat we de trainingen nu waarschijnlijk ook gaan aanbieden aan de medewerkers. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten!’